Pages

Thursday, January 20, 2011

Surah Al-Fatihah



TERJEMAH AYAT

Dengan nama Allah , Yang Maha Pemurah , lagi Maha Penyayang . Segala puji bagi Allah , Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam . Yang Maha Pemurah , lagi Maha Penyayang . Yang Menguasai hari Pembalasan ( hari Akhirat ) . Engkaulah sahaja ( Ya Allah ) yang kami sembah , dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan . Tunjukkanlah kami jalan yang lurus , iaitu Ijalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan ni'mat kepada mereka , bukan ( jalan ) orang-orang yang Engkau telah murkai , dan bukan pula ( jalan ) orang-orang sesat .

( Surah Al-Fatihah : 1-7 )

English ) 

TRANSLATE TEXT 

In the name of Allah , Most Gracious , Most Merciful . Praise be to Allah, Lord of the Worlds. Most Gracious , Most Merciful . The King Day of Judgement Judgement Day . Thee ( alone ) we worship , andThine aid we seek. Show us the straight path, the Ijalan those whom Thou hast bestowed favors on them , not the path ) of those whoearn Thine anger nor of path ) of those lost .

( Surah Al-Fatihah : 1-7 )

HURAIAN AYAT

THE DESCRIPTION SECTION

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم


Ayat Pertama ini menggabungkan nama-nama Allah Yang Maha Agung , iaitu Allah , Ar-rohman dan Rohim . Ayat ini juga dikenali dengan kalimah Bismillah . Membaca ayat ini akan menambahkan keimanan kita kepada Allah kerana setiap kali kita menyebutnya , kita menyakini bahawa tidak akan berlaku sesuatu perkara itu melainkan dengan izin Allah Subhanahu wa Ta'ala . Oleh itu , kita hendaklah memulakan setiap pekerjaan yang baik dengan bacaan Bismillah . 

First Sentence combining the names of Allah, the Almighty, the God,Ar-rohman and Rohim. This verse is also known by the wordBismillah. Reading this section will increase our faith in Godbecause every time we call, we believe that things will not happenunless with the permission of Allaah. Therefore, we should startevery good work with reading Bismillah.


الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِين

Ayat Kedua menjelaskan bahawa semua pujian hanyalah untuk Allah , iaitu Tuhan yang menciptadan berkuasa ke atas segala yang ada di langit dan di bumi . Pujoan ini sesuai dengan sifat-Nya sebagai ( Rabbi ) yang bererti pencipta , pemelihara , pelindung dan pendidik bagi segala ciptaan-Nya . 

The second paragraph explains that all the praises are for Allah, theGod who menciptadan power over all things in heaven and on earth.Pujoan is in accordance with his nature as a (Rabbi), which meansthe creator, preserver, protector and educator of all His creation.

 الرَّحمـنِ الرَّحِي


Ayat Ketiga menerangkan bahawa pemeliharaan , perlindungan dan pendidikan yang dikurniakan oleh Allah tehadap makhluk-Nya kerana sifat-Nya yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang .

Third paragraph explaining that the care, protection and educationare given by God towards His creatures because of the nature of His Most Gracious and Most Merciful.


مَـالِكِ يَوْمِ الدِّين


Ayat Keempat bermaksud Allah ialah raja pada hari Pembalasan ( hari Khiamat ) kerana pada hari tersebut tidak ada suatu pun kerajaan lain yang wujud salian kerajaan-Nya . 

Fourth verse means Allah is the king on the day of Judgement (the Day Khiamat) because on that day no one is there any other government transliteration of his kingdom.


إِيَّاك نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين



Ayat Kelima menjelaskan bahawa Allah sahaja yang layak kita sembah dan memohon segala pertolongan kerana semua makhluk bersifat lemah . 

Fifth paragraph explains that God alone is worthy of all our worshipand seek help because of all the creatures are weak.

اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ



Ayat Keenam menerangkan bahawa setiap mukmin hendaklah sentiasa berdoa kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala agar diberikan petunjuk ke jalan yang lurus dan diredhai-Nya .

Sixth paragraph explains that every believer must always pray toAllaah to be guided to the right path and blessed him .

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّين
Ayat Ketujuh mengajar umat Islam sentiasa memohon kepada Allah agar mereka terhimpun ke dalam golongan orang-orang yang diberikan ni'mat , iaitu mereka yang mengikut perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya dan bukannya dari golongan orang-orang yang dimurkai Allah , iaitu mereka yang ingkar dan melakukan larangan-Nya dan sesat dari ajaran Islam .

Seventh verse teaches Muslims always to ask God for themmustered into the ranks of those who provided favors, namely thosewho follow the commands of Allah and His ban leaves instead of theperson who incurred the Wrath of God, that those who reject and toban him, and strayed from the teachings of Islam.

TAHUKAH AWDA ?

DID YOU KNOW ? 

Surah al-Fatihah juga dikenlai dengan beberapa nama lain , antaranya ialah :

1. Ummul Quran أم القرآن ) .

2. Fatihatul Kitab .

3. As Sab'ul Mathani .

English ) 

Surah al-Fatihah, also known by several other names, among them:

1. Mother of the Quran (أم القرآن).

2. Fatihatul Book.

3. As Sab'ul Mathani.

KELEBIHAN MEMBACA SURAH AL-FATIHAH

READ THE SURAH AL-FATIHAH

1. Mendapat pahala .

2. Mempermudah urusan .

3. Menambah rezeki .

4. Memperbaiki akhlak .

5. Mendapat berkat dan kemuliaan .

6. Menghindarkan diri daripada kesusahan dan api neraka .

7. Menghilangkan malas .

8. Menerangkan hati .

9. Menyembuhkan penyakit .

English ) 

1. Reward.

2. Simplify the business.

3. Adding a fortune.

4. Edify.

5. Blessings and glory.

6. Refrain from evil and hell.

7. Getting rid of laziness.

8. Explaining the heart.

9. Cure the disease.

PENGAJARAN 

TEACHING

1. Segala pekerjaan yang baik hendaklah dimulai dengan membaca Bismillah .

2. Kita hendaklah menyakini bahawa Allah ialah pencipta dan pemelihara alam ini .

3. Allah sahaja yang berhak kita puji dan hanya kepada-Nya kita memohon pertolongan .

4. Tiada Tuhan yang sebenarnya yang berhak kita sembah melainkan Allah Subhanahu wa Ta'ala .

5. Islam menganjurkan penganutnya supaya sentiasa berdoa memohon petunjuk dan hidayah daripada Allah Subhanahu wa Ta'ala .

6. Allah sentiasa memberikan pertolongan dan petunjuk kepada hamba-Nya yang melaksanakan perintah dan meninggalkan larangan-Nya .

( English )

1. All good work should begin with Bismillah.

2. We must believe that God is the creator and sustainer of theuniverse.

3. God alone is entitled to our praise to Him and we ask for help.

4. There is no God who is actually entitled to our worship butAllaah.

5. Islam encourages its followers to pray and seek guidanceguidance from Allaah.

6. God has always provided assistance and guidance to His servants who implement the orders and left his ban.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Finally finish blogging about The Surah Al-Fatihah ! =D
Alhamdulillah ! * Big Smile * .

Thank you = MSN , Google Translator , Wikipedia & My Ugama Book ( IRK ) . 
Hope you guys enjoy reading it ! ^^
Until now , Good Bye .

Gonna blog again later , hope so ^^

No comments:

Post a Comment